آرشیو آبان ماه 1401

تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه مالی و اداری و سیستم های جامع یکپارچه مالی اداری

بهای تمام شده چیست؟

۵ بازديد

فرض کنید کالا یا خدمتی را میخواهید عرضه کنید؛ ابتدا باید قیمت آن را تعیین کنید. برای قیمت گذاری، باید از میزان هزینه ایی که برای آن کالا یا خدمت کردید آگاه باشید تا میزان سود را محاسبه و مدیریت کنید. بهای تمام شده یکی از شاخص های عملکردی میباشد که به بیان هزینه هایی که برای تولید یا ارائه خدمت صرف میشود می پردازد. با اطلاع دقیق از آن میتوان تصمیماتی مثل تعیین دستمزد، میزان قیمت، کاهش هزینه و توان رقابت در بازار را به درستی اتخاذ نمود.

حسابداری بهای تمام شده چیست

با توجه به گسترش علم حسابداری و برای رسیدن به اهداف اختصاصی و دقیق هر کسب و کار، حسابداری را به زیرشاخه های تخصصی تقسیم کرده اند. یکی از کاربردی ترین شاخه های حسابداری، حسابدرای صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده است. اهمیت بالای این موضوع باعث شده که تمامی اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه بهای تمام شده را در حسابداری بهای تمام شده به صورت دقیق ثبت و بررسی کنند. با بررسی این گزارشات علاوه بر هزینه یابی، میتوان برای آینده کسب و کار نیز برنامه ریزی نمود.

حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری بهای تمام شده بخشی از حسابداری صنعتی است. تمرکز حسابداری بهای تمام شده روی تعیین و تشخیص هزینه هاست ولی حسابداری صنعتی علاوه بر تعیین و تشخیص هزینه ها، روی محل وقوع هزینه ها و بهبود تخصیص آنها نیز فعالیت مینماید.

محاسبه بهای تمام شده در حوزه های مختلف

نوع هزینه های کسب وکارهای بازرگانی، تولیدی، خدماتی و پیمانکاری بسیار متفاوت میباشد و مواردی که برای بخش مدیریت هر یک از از این کسب و کارها اهمیت دارد هم تفاوت دارند. برای پوشش این نکات، بهای تمام شده در حوزه های مختلف شامل موارد اختصاصی آن حوزه میباشد که در گزارشات و داشبوردهای مالی نمایش داده میشود. در ادامه به بررسی جداگانه آنها میپردازیم.

شرکت بازرگانی

در این کسب و کارها باید ابتدا اطلاعات دقیق خرید و موجودی  کالاها ثبت شود همچنین موجودی کالا در ابتدا، انتها و طی دوره مشخص گردد. یکی از هزینه های برجسته در بهای تمام شده شرکت های بازرگانی، هزینه حمل و نقل میباشد.

شرکت خدماتی

شرکت‌های خدماتی باید علاوه بر محاسبه دستمزدها کارکنان در ارائه خدمت باید هزینه سربار هر خدمت نیز تخصیص بدهند.

شرکت تولیدی

در واحدهای تولیدی هزینه های مستقیمی که برای تولید یک کالا صرف میشود دارای اهمیت است. محصولاتی که از دوره های پیشین در انبار مانده نیز در نظر گرفته میشود و در پایان دوره موجودی پایان دوره نیز مشخص میشود. البته با داشتن یک سیستم یکپارچه که بتواند بین سیستم حسابداری و نرم افزارانبارداری ارتباط اطلاعاتی ایجاد کند؛ بسیار کاربردی می باشد. این واحدها برای تعیین قیمت یا بررسی سود هر کالای تولیدی، نیاز به گزارش دقیق بهای تمام شده دارند.

شرکت پیمانکاری

مهمترین نکته در محاسبه بهای تمام شده پیمانکاری دسته بندی هزینه هاست. یکسری از هزینه ها مستقیم به یک پیمان و پروژه مرتبط است  که برای آن پروژه لحاظ میشود. نوع دیگری از مخارج هم بین چند پروژه مشترک است که باید بین آنها تقسیم شود. با توجه به مفاد قرارداد بین پیمانکار و کارفرما برخی از مخارج هم به عهده کارفرماست که  باید ازآن وصول شود. باید نرم افزار حسابداری پیمانکاری که تمام این موارد را در نظر گرفته باشد میتوان گزارش دقیقی از بهای تمام شده پیمان ها بدست آورد.

انواع بهای تمام شده با توجه به نوع هزینه ها

پس از تعریف ابتدایی بهای تمام شده باید به سراغ روش های مختلف محاسبه آن رفت. با توجه به نوع هزینه های هر کسب و کار دسته بندی های گوناگونی از بهای تمام شده ارائه میشود. در ادامه به بررسی انواع آن میپردازیم.

بهای تمام شده مستقیم

این روش ها بیشتر در محاسبه بهای تمام شده تولیدی به کار میرود و هزینه هایی که مستقیم با خط تولید سر و کار دارند مثل مواد اولیه در این قسمت لحاظ میشوند و در لیست بهای تمام شده مستقیم  ثبت میشوند.

بهای تمام شده غیرمستقیم

هزینه هایی مانند دستمزد کارگران برای جا به جایی مواد اولیه در خط تولید که به صورت مستقیم نمیتوان آن را لحاظ نمود در بخش بهای تمام شده غیر مستقیم قرار میگیرند.

بهای تمام شده فرصت از دست رفته

این نوع از محاسبه بهای تمام شده بسیار جذاب و کاربردی است. فرض کنید یک شرکت در سرمایه گذاری خود به سود 10 درصد دست یابد حال اگر در همین تایم میتوانست با سرمایه گذاری دیگری به سود 15 درصد دست یابد این 5 درصد از دست رفته در محاسبه بهای تمام شده فرصت از دست رفته لحاظ میشود.

بهای تمام شده اختیاری

بعضی از هزینه ها را میتوان برای زمان معینی حذف نمود؛ مثل هزینه تبلیغات یا آموزش کارکنان. این هزینه ها در بهای تمام شده اختیاری ثبت میشوند.

بهای تمام شده قابل کنترل و غیرقابل کنترل

مدیر هر بخش با توجه به اختیاراتش و نوع کارکردش میتواند یک سری از هزینه ها را کنترل کند مثلا مدیرهای عملیاتی میتوانند هزینه ماشین آلات یا محصولات نیمه کاره بخش خود را مدیریت کنند اما هزینه بیمه کارکنان از کنترل آنها خارج میباشد. پس هزینه ها باتوجه به ماهیت قابل کنترل یا غیرقابل کنترل بودن؛ در لیست بهای تمام شده قابل کنترل یا بهای تمام شده غیرقابل کنترل ثبت میشوند.

بهای تمام شده تفاضلی

یکی از مهمترین گزارشات حسابداری که با استفاده از آن تصمیمات استراتژیک اتخاذ می‌شود؛ بهای تمام شده تفاضلی می باشد. فرض کنید شما مدیر یک شرکت تولید خودرو هستید و باید بین تولید یک قطعه و وارد کردن آن تصمیم بگیرید. بهای تمام شده تفاضلی با محاسبه هزینه تولید و واردات آن قطعه و مقایسه این دو، در اخذ تصمیم پرسودتر به شما کمک خواهد کرد.

نحوه محاسبه بهای تمام شده

بهای تمام شده، مخصوصا بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان ظاهر می‌شود و می‌تواند برای محاسبه حاشیه سود ناخالص شرکت از درآمد کسر شود به همین دلیل در محاسبه آن باید بسیار دقیق عمل کرد. در روش های سنتی که با استفاده از اکسل محاسبه میشد از روش هایی مثل فایفو (اولین ورودی-اولین خروجی)، لایفو (آخرین ورودی-اولین خروجی)، میانگین موزون و روش استاندارد نیز استفاده میکردند.

برخی از فرمول های مهم این بخش عبارتند از:

خرید خالص = خرید طی دوره + اضافات خرید – (برگشت از خرید + تخفیفات درصدی خرید + کسورات خرید)

موجودی کالای آماده برای فروش = موجودی کالای اول دوره + خرید خالص

بهای تمام شده کالای فروش رفته = موجودی کالای آماده برای فروش – موجودی کالای پایان دوره

موجودی کالای پایان دوره = موجودی کالای تعدادی در انبارها که قابل شمارش باشد * بهای هر کالا

بهای تمام شده ادواری

در روش ادواری، بهای تمام شده در طول دوره ثبت نمیشود و گردش ندارد و در پایان دوره با بررسی تعداد کالا و  تعیین ارزش برمبنای شیوه های گردش بهای تمام شده به عنوان موجودی پایان همان دوره و موجودی اول دوره بعدی در حساب و ترازنامه ثبت میگردد.

بهای تمام شده دائمی

برخلاف روش ادواری، در روش دائمی با هرخرید و فروش، موجودی کالا بدهکار یا بستانکار میشود. بنابراین موجودی کالا به طور مستمر در گردش است و بها و مقدار آن ثبت میگردد. مزیت این روش این است که مقدار دقیق مانده موجودی کالا در زمان نمایش داده میشود.

بهای تمام شده  کالای فروش رفته

به مجموع تمام هزینه های مستقیمی که برای تولید یک کالا صرف میشود؛ بهای تمام شده کالای فروش رفته میگویند. این هزینه ها عبارتند از مواد اولیه و دستمزد. البته هزینه های غیر مستقیم مانند بازاریابی و توزیع جزوی از بهای تمام شده کالای فروش رفته محاسبه نمیشوند.

اهمیت نرم افزار بهای تمام شده

بهای تمام شده به مدیران کمک میکند تا مخارج کسب و کار خود را مدیریت کنند و میزان سود را افزایش بدهند و با قیمت گذاری های رقابتی، جذب مشتری داشته باشند. به همین علت استفاده از نرم افزاری قدرتمند که بتواند با گزارشات مختلف حسابداری بهای تمام شده، به کنترل های داخلی شرکت کمک کند؛ بسیار اهمیت دارد.

نرم افزار حسابداری محاسبان

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزارهای یکپارچه حسابداری، مالی و اداری محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد. شرکت حساب رایان پارس در ارائه نرم افزار حسابداری  و بهای تمام شده محاسبان، بیش از ۴۰۰۰ مشتری در سراسر کشور دارد.

افتخارات شرکت حساب رایان پارس

  • دارای رتبه یک شورای عالی انفورماتیک کشور در ۳ حوزه
  • قیمت بسیار مناسب فروش نرم افزار و بهای خدمات آموزش و استقرار،‌ بو‌می‌سازی و خدمات پشتیبانی
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده در شش سال پیاپی از 1395 تا 1400 از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه شرکت برتر نرم افزاری در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ از وزارت صنعت و معدن و تجارت
  • بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان مجرب IT و امور مالی کسب کارهای مختلف درجهت شناخت وضعیت موجود و اتخاذ مناسب ترین روش برای رفع مشکلات قبلی،‌ کانورت اطلاعات، راه اندازی و استقرار کامل نرم افزار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای مجوز از دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصاد و دارائی
  • طراحی 35 محصول متفاوت در حوزه‌های مالی، لجستیک، اداری، منابع انسانی جهت کسب کارهای متنوع
  • دارای پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • بیش از ۳۸۵۰۰۰ کلاینت و کاربر در سراسر کشور
  • بیش از ۶۰۰ پایگاه شهری در سراسر کشور

کلیه شرکت ها ‌می‌توانند با تماس با واحد فروش، جلسه ای را با دپارتمان فروش در خصوص قابلیت ها و امکانات محاسبان داشته باشند.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه( ۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)

ترازنامه حسابداری چیست؟

۶ بازديد

ترازنامه حسابداری صورت مالی است که با استفاده از آن حقوق صاحبان سهام یک شرکت، بدهی‌ها و همچنین دارایی‌ها را در یک زمان مشخص ارائه می‌کند که برای بررسی و محاسبه  نرخ‌های بازگشت و ارزیابی سرمایه‌ای شرکت بحساب می‌آید. در واقع ترازنامه یک صورت مالی است که تصویری لحظه‌ای از دارایی‌های یک شرکت و میزان سرمایه‌گذاری سهام‌داران را به نمایش می‌دهد.

ترازنامه همیشه تراز است

ترازنامه یکی از سه صورت اصلی حسابداری است که در سمت راست آن دارایی ها و سمت چپ آن بدهی ها + حقوق صاحبان سهام ثبت میشود که باید همواره برابر یا تراز باشد از این رو به آن Balance Sheet گفته میشود. در صورت برابر نبودن این دو عدد (دارایی ها= بدهی ها + حقوق صاحبان سهام) باید ثبت اطلاعات مالی مجدد بررسی شود.

انواع ترازنامه حسابداری

ترازنامه در کنار صورت سود و زیان یکی از ضروری ترین صورت های مالی هست که برای بررسی وضعیت مالی به مدیران کسب و کار ارائه می‌شود. هر واحد تجاری با توجه به نوع فعالیت خود دارای ترازنامه حسابدرای متفاوتی هستند؛ که  در نوع حساب ها، مبلغ و سایر جزئیاتشان متفاوت هستند.

ترازنامه حسابداری شرکت بازرگانی

ترازنامه حسابداری شرکت‌های بازرگانی به دلیل سبک فعالیت آنها شامل حساب‌هایی همچون حساب‌های سود و زیان خالص، حسابهای عملیاتی، سود ناخالص و .. می‌باشند. همچنین در این نوع از ترازنامه های حسابداری حسابهای تولید مشاهده نمی‌شود.

ترازنامه حسابداری شرکت پیمانکاری

ترازنامه حسابداری شرکت های پیمانکاری، با توجه به دریافت سرمایه از کارفرمایان در مراحل مختلف کاری متفاوت است. وجود پیمان‌های کوتاه و بلند مدت و میزان بالای تعهدات باعث میشود برای دریافت ترازنامه حسابداری  از نرم افزار  حسابداری  پیمانکاری استفاده شود.

ترازنامه حسابداری شرکت خدماتی

در ترازنامه حسابداری شرکت‌های  خدماتی ویژگی اصلی  این نوع از شرکت‌ها در این موضوع می‌باشد که تولید و جابجایی کالا و محصول در آنها وجود ندارد. همچنین بیشتر مانده حساب‌های آن‌ها از جنس هزینه ارائه خدمات می‌باشد.در ترازنامه حسابداری شرکت‌های خدماتی، حساب‌های عملیاتی و .. وجود ندارد بجای آن حساب هزینه‌های ارائه خدمات، حقوق پرسنل و … بیشتر از سایر شرکت ها مشاهده می‌شود.

ترازنامه حسابداری شرکت تولیدی

در شرکت های تولیدی، بستانکاری در ازای فروش کالای تولید شده بدست می آید و بدهکاری مجموعه مواردی است که برای تولید کالا خریداری شده است. سرمایه نیز شامل سرمایه ثابت (ملک، ساختمان، دستگاه‌ها و...) و سرمایه در گردش یا جاری می‌باشد. ترازنامه شرکت تولیدی در موارد ذکر شده متفاوت است.

تفاوت ترازنامه و صورت سود و زیان

در ترازنامه، همانطور که از اسمش مشخص است باید دارایی‌ها با مجموع هزینه‌ها + حقوق صاحبان سهام برابر و تراز باشد و ترازنامه در یک نقطه زمانی خاص تعیین می‌شود در حالی که صورت سود و زیان بیان کننده اوضاع مالی یک  کسب و کار برای دوره مالی مشخص هست و بیان می‌نماید که  کسب و کار سودآور بوده یا خیر.

تفاوت تراز آزمایشی با ترازنامه

برای اطمینان از صحت اطلاعات ثبت شده در  دفتر کل، معمولا در پایان هرماه گزارشی تهیه می‌شود که در آن باید میزان دارایی ها برابر با بدهی + سرمایه باشد به این گزارش، تراز آزمایشی میگویند. تراز آزمایشی برای بررسی اطلاعات ثبت شده در دفتر کل استفاده می‌شود و کارایی برای تصمیم گیرندگان کسب و کارها ندارد پس تراز آزمایشی جزو صورت های مالی نیست اما ترازنامه جزو صورت های مالی مهم بوده و براساس آن میتوان تصمیمات اساسی گرفت.

اقلام تراز نامه حسابداری

شکل گیری ترازنامه بر اساس معادله اصلی حسابدرای یعنی دارایی= بدهی + سرمایه ست. با توجه به این موضوع باید میزان دارایی ها یعنی ستون سمت راست ترازنامه حسابداری با مجموعه بدهی ها و حقوق صاحبان سهام، سمت چپ، برابر باشد. پس اقلام ترازنامه حسابدرای شامل درارایی، بدهی و حقوق صاحبان سهام می‌باشد.

دارایی ها  در ترازنامه حسابداری

در بخش دارایی‌ها، حساب‌ها از بالا به پایین به ترتیب نقدینگی‌، یعنی بر اساس میزان سهولت تبدیل دارایی به پول نقد فهرست می‌شوند. دارایی‌ها به دو قسمت دارایی‌های جاری، یعنی دارایی‌هایی که در طول یک سال یا کمتر به پول نقد تبدیل می‌شوند، و دارایی‌های غیرجاری یا بلندمدت، یعنی دارایی‌هایی‌ که مدت زمان تبدیل آنها به پول نقد بیش از یک سال است، تقسیم می‌شوند.

دارایی جاری ترازنامه حسابداری

دارایی جاری حسابداری به دارایی گفته می‌شود که بصورت نقد باشند و یا اینکه در یک دوره‌ی مالی یک‌ساله قابلیت نقد شدن را داشته باشند. همچنین دارایی‌هایی که طی یک سال مالی مصرف یا مستهلک می‌شوند هم در دسته‌بندی دارایی‌های جاری قرار می‌گیرند. این نوع دارایی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • پیش‌پرداخت‌ها
  • موجودی نقد
  • حساب‌های دریافتنی
  • موجودی مواد و کالا
  • سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت

دارایی غیر  جاری در ترازنامه حسابداری

دارایی‌های غیر جاری به دارایی‌هایی گفته می‌شودکه در مدت‌زمان بیشتر از یک دوره‌ی مالی یک ساله

امکان نقد، مصرف و مستهلک شدن را داشته باشند، این نوع دارایی ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارایی‌های مشهود: دارایی‌های هستند که به صورت فیزیکی و قابل لمس است مانند زمین، ساختمان و ...
  • دارایی‌های نامشهود: دارایی‌های مانند علائم تجاری و ... از این دست دارایی ها می‌باشند
  • سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت: سرمایه‌گذاری‌هایی که در مدت یک سال قابل نقد شدن نیستند. مانند: سپرده‌های بلندمدت بانکی که بیش از یک سال انجام می‌شود.

برای مدیریت بهتر این دارایی ها میتوان از نرم افزار  اموال و دارایی ثابت استفاده نمود که با توجه به یکپارچگی بین این نرم افزار و  سیستم حسابداری محسابان، گزراشات دقیقی را استخراج نمود.

بدهی ها در  ترازنامه حسابدای

بدهی‌‌ها در ترازنامه حسابداری به هزینه هایی گفته می‌شود که شرکت باید به طرف‌های خارج از سازمان بپردازد که می‌تواند شامل طلب تأمین‌کنندگان، اجاره‌بها، تسهیلات و حقوق و دستمزد باشد.

بدهی جاری  در ترازنامه حسابداری

بدهی‌های جاری بدهی‌هایی هستند که موعد سررسید آنها در طی یک سال است و بر اساس تاریخ سررسید فهرست می‌شوند.

  • بخش فعلی بدهی‌های بلند مدت
  • بدهی بانکی
  • سود قابل‌پرداخت
  • اجاره، مالیات، تسهیلات
  • دستمزدهای قابل‌پرداخت
  • پیش‌پرداخت به مشتریان
  • سود سهام قابل‌پرداخت

بدهی غیر جاری در ترازنامه حسابداری

بدهی‌های بلندمدت هم سررسید‌های بالای یک سال دارند.

  • دیون بلندمدت: شامل اصل اوراق قرضه‌ی صادره به همراه سود آنهاست.
  • بدهی‌ مالیاتی تعلیق‌شده

حقوق صاحبان سهام در ترازنامه

در ترازنامه حسابدرای، سرمایه اصلی شرکت را  در پایین سمت چپ با عنوان حقوق صاحیان سهام نمایش می‌دهند. در واقع میزان تفاوت دارایی‌ها از بدهی‌ها را حقوق صاحیابن سهام در نظر میگیرند.

استخراج ترازنامه از نرم افزار حسابداری

نرم افزار های حسابداری امکان تهیه گزارشات و صورت های مالی متنوع را برای حسابداران و مدیران مالی فراهم می آورد. یکی از اصلی ترین این موارد ترازنامه حسابداری می باشد. با ثبت دقیق اطلاعات در نرم افزار حسابداری، داشتن یک ترازنامه دقیق بر اساس نام شرکت، تاریخ و واحد پولی به راحتی امکانپذیر است.

نرم افزار حسابداری  محاسبان

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزارهای یکپارچه حسابداری، مالی و اداری محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد. شرکت حساب رایان پارس در ارائه نرم افزار حسابداری  و داشبورد مالی محاسبان، بیش از ۴۰۰۰ مشتری در سراسر کشور دارد.

افتخارات شرکت حساب رایان پارس

  • دارای رتبه یک شورای عالی انفورماتیک کشور در ۳ حوزه
  • قیمت بسیار مناسب فروش نرم افزار و بهای خدمات آموزش و استقرار،‌ بو‌می‌سازی و خدمات پشتیبانی
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده در شش سال پیاپی از 1395 تا 1400 از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه شرکت برتر نرم افزاری در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ از وزارت صنعت و معدن و تجارت
  • بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان مجرب IT و امور مالی کسب کارهای مختلف درجهت شناخت وضعیت موجود و اتخاذ مناسب ترین روش برای رفع مشکلات قبلی،‌ کانورت اطلاعات، راه اندازی و استقرار کامل نرم افزار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای مجوز از دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصاد و دارائی
  • طراحی 35 محصول متفاوت در حوزه‌های مالی، لجستیک، اداری، منابع انسانی جهت کسب کارهای متنوع
  • دارای پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • بیش از ۳۸۵۰۰۰ کلاینت و کاربر در سراسر کشور
  • بیش از ۶۰۰ پایگاه شهری در سراسر کشور

کلیه شرکت ها ‌می‌توانند با تماس با واحد فروش، جلسه ای را با دپارتمان فروش در خصوص قابلیت ها و امکانات محاسبان داشته باشند.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه) ۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)