آرشیو شهریور ماه 1401

تولید کننده نرم افزارهای یکپارچه مالی و اداری و سیستم های جامع یکپارچه مالی اداری

صورت سود و زیان چیست؟

۸ بازديد

از مهمترین اطلاعات مالی که درباره یک کسب و کار منتشر می‌شود سود یا زیان خالص  می‌باشد. اطلاع دقیق از میزان سود (زیان)، برای مدیران، سهامداران و سرمایه‌گذاران بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل در هر دوره مالی گزارشی تحت عنوان صورت سود و زیان تهیه می‌شود.

صورت سود و زیان، یکی از اساسی ترین گزارشات مالی است؛ که به صورت کاملا کاربردی اطلاعات با اهمیت مالی کسب و کار را ارائه می‌دهد. درواقع Income Statement یا همان صورت درآمد و هزینه، با کم کردن هزینه‌ها از درآمدها در یک دوره مالی مشخص، میزان سود یا زیان کسب و کار را، در آن دوره تعیین میکند.

انواع گزارش سود و زیان

با توجه به این موضوع که گزارش برای چه نوع شرکتی یا با چه هدفی تنظیم می‌شود؛ میتوان از روش های مختلفی برای تهیه آن استفاده نمود. در ادامه به بررسی انواع صورت های سود و زیان  و  تفاوت‌‌های آن‌ها میپردازیم.

صورت سود و زیان انباشته

صورت سود و زیان انباشته، نقطه ارتباط بین صورتحساب سود و زیان و ترازنامه هست.

به طور معمول هدف از تهیه این گزارش بررسی تغییرات سود یا زیان، با استفاده از تطبیق مانده ابتدا و انتهای دوره می‌باشد. این گزارش با مانده سود (زیان) انباشته ابتدای دوره مالی شروع می‌‌شود با مانده سود (زیان) انتهای دوره مالی پایان می‌یابد. برای تهیه صورت سود و زیان انباشته از حساب سود و زیان انباشته استفاده می‌شود. این حساب دائمی بوده و باقی مانده آن به دوره بعد انتقال می‌یابد.

صورت سود و زیان تلفیقی

در گزارش هایی که نیاز هست سود و زیان شرکت مادر با شرکت های زیر مجموعه تلفیق شود از صورت سود و زیان تلفیقی استفاده می‌نمایند. در نرم افزارهای حسابداری شرکتی که امکان تعریف شرکت های مادر، زیرگروه و فرعی دارند، به راحتی میتوان این گزارش را استخراج کرد. در این گزارشات بعضی از قسمت ها مثل "هزینه بهره و وام از شرکت های گروه" حذف می‌شود تا عدد بدست آمده به صورت دقیق باشد.

صورت سود و زیان جامع

در گزارشات سود و زیان جامع، سود و زیان خالص به عنوان اولین قلم ارائه می‌شود همچنین در این گزارشات تمامی درآمدها و هزینه ها چه تحقق یافته چه تحقق نیافته باشد، لحاظ می‌شوند. هدف از ارائه صورت سود و زیان جامع، گزارش عملکرد کلی واحد تجاری هست .

اجزاء صورت سود و زیان

با توجه به نوع کسب و کار، اقلام صورت سود و زیان متفاوت هست. ولی به طور کلی شاخص های زیر بیان می‌شود:

  • فروش یا درآمد خالص
  • بهای تمام شده
  • سود (زیان) ناخالص
  • هزینه (عمومی، عملیاتی، غیرعملیاتی و مالی)
  • مالیات بر درآمد
  • سود (زیان) خالص
  • سود هر سهم

گزارش سود و زیان شرکت تولیدی

مهم‌ترین تفاوت صورت سود و زیان شرکت‌ تولیدی با سایر شرکت‌ها در تعیین دقیق انواع هزینه ست. اهمیت این مورد زمانی مشخص می‌شود که شرکت‌های تولیدی برای کسب سود بیشتر، به سمت کاهش هزینه‌ها می روند. صورت سود و زیان شرکت تولیدی  که بر طبق اطلاعات صحیح از نرم افزار حسابداری مخصوص شرکت‌های تولیدی استخراج شده باشد؛ می‌تواند بیشترین کمک را به تصمیم گیران نماید.

گزارش سود و زیان شرکت خدماتی

عمده ترین تفاوت در صورت سود و زیان شرکت خدماتی، در عنوان های ذکر شده است که به صورت درآمدهای خدمات یا درآمدهای  عملیاتی بیان می‌شوند. لازم به ذکر است که با توجه به نوع فعالیت شرکت‌های خدماتی، بعضی از اقلام مانند "هزینه عملیاتی" نیز ندارند.

گزارش سود و زیان شرکت بازرگانی

فروش، تخفیفات نقدی فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته از اجزای اساسی در صورت سود و زیان شرکت بازرگانی هست. تعیین قیمت از مهم ترین تصمیمات در شرکت های بازرگانی است. این قیمت باید هم سود مورد نظر را محقق نماید؛ هم توان رقابت در بازار را برای محصول ایجاد نماید و هم برای فروش محصول، مزیت محسوب شود. برای قیمت گذاری باید صورت سود و زیان شرکت بازرگانی به دقت تحلیل و بررسی شود.

گزارش سود و زیان شرکت پیمانکاری

شرکت‌های پیمانکاری با توجه به نوع فعالیت پروژه و قرارداد محور، حسابداری کاملا متفاوتی با سایر شرکت‌ها دارند. در صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری نیز با توجه به اینکه "اتمام پروژه" یا روند "پیشرفت کار" در نظر گرفته شود؛ صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری نیز کاملا متفاوت خواهد بود. در همین جهت برای داشتن گزارش دقیق و منظم باید از نرم افزار حسابداری تخصصی در زمینه پیمانکاری استفاده نمود.

تفاوت ترازنامه و صورت سود و زیان

در ترازنامه، همانطور که از اسمش مشخص است باید دارایی‌ها با مجموع هزینه‌ها + حقوق صاحبان سهام برابر و تراز باشد و ترازنامه در یک نقطه زمانی خاص تعیین می‌شود در حالی که صورت سود و زیان بیان کننده اوضاع مالی یک  کسب و کار برای دوره مالی مشخص هست و بیان می‌نماید که  کسب و کار سودآور بوده یا خیر.

هدف استفاده از صورت سود و زیان

برای رسیدن به اهداف مالی یک کسب و کار، یعنی درآمدزایی و سودآوری، به گزارشی نیاز داریم که تمامی فاکتورهای دخیل در امر سودآوری را بررسی نماید. با بررسی گزارش سود و زیان می‌توانیم سود خالص و سود ناخالص، انواع هزینه‌ها و بهای تمام شده را تحلیل نماییم. در نتیجه از اساسی ترین گزارشات، برای تصمیم گیری، صورت سود و زیان می‌باشد؛ البته برای اخذ تصمیمات استراتژیک می‌توان از داشبوردهای مدیریتی نیز استفاده نمود تا شاخص‌های عملکردی نیز در تصمیمات اثرگذار باشند.

تحلیل گزارش سود و زیان

با توجه به اینکه صورت های سود و زیان دارای اطلاعات با ارزش و اساسی هستند؛ می‌توان از آن‌ها برای تجزیه تحلیل فرآیند کسب و کار با سال‌های گذشته اش ( تحلیل افقی) استفاده نمود و هم برای مقایسه شرکت با سایر رقبا ( تحلیل عمودی). بررسی شاخص‌های این صورت به ما درباره مسیر رشد یا افول کسب و کار اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهد. نتیجه گیری که از تحلیل استخراج صورت سود و زیان می‌شود بیان کننده اهمیت حسابداری و ثبت صحیح اطلاعات مالی هست؛ با تحلیل درست این اطلاعات می‌توان در مورد موارد زیر تصمیم گیری نمود:

  • مدیریت هزینه‌های شرکت
  • دانستن بخش‌های سودآور شرکت
  • محاسبه ROE (بازدۀ حقوق صاحبان سهام)

مراحل تهیه صورتحساب سود و زیان

برای تهیه صورت سود و زیان، به طورکلی باید از تعیین مبلغ فروش شروع نمایید و بعد باید بهای تمام شده کالای فروش رفته را از مبلغ فروش رفته کسر نمایید؛ حاصل این عملیات سود ناویژه را تعیین می‌نماید.

در ادامه با کسر کردن انواع هزینه مانند هزینه استهلاک و عملیاتی، به سود عملیاتی می‌رسیم. حال با اضافه نمودن درآمد غیرعملیاتی و کسر کردن هزینه غیرعملیاتی، سود قبل از مالیات را محاسبه کرده و سپس با تفریق نمودن مالیات سود خالص دوره را حساب می‌نماییم.

فرمول محاسبه صورت سود و زیان

فرمول کلی محاسبه سود(زیان) در هر دوره مالی به سادگی و از تفریق هزینه‌ها از درآمدها بدست می‌آید. اما قسمت سخت این گزارش، شناسایی درست هزینه‌ها و درآمدها و دسترسی به اطلاعات دقیق مالی است.

هزینه های دوره مالی – میزان درآمد های دوره مالی = سود(زیان) دوره مالی

روش‌های تهیه صورت سود و زیان

صورت سود و زیان به دو روش تهیه می‌شود؛ روش تک مرحله‌ایی که  در آن ابتدا تمام درآمدها لیست شده سپس هزینه‌ها به این لیست اضافه می ‌شوند و با کم کردن هزینه‌ها از درآمد‌ها، سود(زیان) قبل از مالیات محاسبه می‌شود. در روش دیگر که به روش دو مرحله‌ایی معروف است؛ ابتدا درآمد عملیاتی و هزینه عملیاتی لیست شده و از تفریق آن‌ها، سود ناویژه محاسبه می‌شود. در مرحله بعدی درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی به لیست اضافه می‌شود و در نهایت  سود قبل از مالیات محاسبه می‌شود.

صورت سود و زیان در نرم افزار حسابداری محاسبان

در نرم افزار حسابدرای محاسبان، با انتخاب ماژول های حسابداری و تعیین دوره مالی، میتوان گزارش صورت سود و زیان دقیقی، برپایه نوع فعالیت شرکت، ساختار شرکت و استانداردهای حسابداری به دست آورد. این گزارش برای تصمیم‌ گیران، سهامداران و سرمایه گذاران قابل اتکاست. حساب رایان با بیش از 20 سال تجربه همکاری در حوزه‌های مختلف و تحلیل چالش‌های اختصاصی آن‌ها، توانسته راهکارهای انحصاری در این زمینه ارائه دهد تا علاوه بر اینکه در مسیر رشد، به کسب و کارها کمک نماید و موجب سودآوری بیشتر صاحبان کسب و کار نیز شود.

افتخارات شرکت حساب رایان پارس

  • دارای رتبه یک شورای عالی انفورماتیک کشور در ۳ حوزه
  • قیمت بسیار مناسب فروش نرم افزار و بهای خدمات آموزش و استقرار، بومی سازی و خدمات پشتیبانی
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده در شش سال پیاپی از 1395 تا 1400 از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه شرکت برتر نرم افزاری در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ از وزارت صنعت و معدن و تجارت
  • بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان مجرب IT و امور مالی کسب کارهای مختلف درجهت شناخت وضعیت موجود و اتخاذ مناسب ترین روش برای رفع مشکلات قبلی، کانورت اطلاعات، راه اندازی و استقرار کامل نرم افزار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای مجوز از دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی
  • طراحی 35 محصول متفاوت در حوزه های مالی، لجستیک، اداری، منابع انسانی جهت کسب کارهای متنوع
  • دارای پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • بیش از ۳۸۵۰۰۰ کلاینت و کاربر در سراسر کشور
  • بیش از ۶۰۰ پایگاه شهری در سراسر کشور

کلیه شرکت‌ها می‌توانند با تماس با واحد فروش، جلسه ای را با دپارتمان فروش در خصوص قابلیت‌ها و امکانات محاسبان داشته باشند.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه (۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)

مدیریت املاک و مستغلات در سازمان ها

۶ بازديد

افزایش جمعیت و تراکم شهرها همزمان با رکود اقتصادی سبب شده تا بهره برداری بهینه و مدیریت املاک و مستغلات در سازمان‌ها سود قابل توجهی برای صاحبان این دارایی­ها به همراه داشته باشد. املاک و مستغلات یک سازمان می­تواند سبب توسعه آن سازمان شود. علاوه بر آن با گسترش و توسعه یک سازمان و چند وجهی شدن آن، معمولاً سهم املاک در سبد دارایی­های آن افزایش می­یابد. در سازمان­های بزرگ و هولدینگ ها نیاز به بخشی ویژه وجود دارد تا به نگهداری و پشتیبانی این قبیل دارایی­ ها بپردازند. با این اوصاف می­توانیم بگوییم با افزایش تعداد املاک متعلق به یک سازمان، توسعه بخش مدیریت املاک و مستغلات در سازمان‌ها به یک اقدام زیربنایی تبدیل می‌گردد. علاوه بر آن نیاز است تا با هوشمندسازی مدیریت املاک و مستغلات در سازمان امکانات زیرساختی جهت توسعه این بخش فراهم آید.

شناسایی املاک و دارایی‌های غیر منقول سازمان

در مبحث مدیریت املاک و مستغلات در سازمان‌ها، شناسایی املاک و دارایی‌های غیر منقول سازمان گام اول است. بر اساس ماده 12 قانون مدنی ایران اموال غیر منقول به اموالی می‌گویند که قابل انتقال نیست و جا به جایی آن باعث خسارت می­شود. بر اساس ماده 13 اراضی، بناها و هر چه در آن‌ها جزیی از آن به شمار می­رود غیر منقول است. بر اساس ماده 13 آیین نامه اموال دولتی حساب اموال غیر منقول دولتی در اختیار وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی در دفاتر اموال ذیحسابی مربوط نگهداری می‌شود. ذیحساب مکلف است‌ فهرست اموال مذکور را حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نموده و در پایان هر سال نیز تغییرات‌ مربوط را گزارش دهد. همچنین بر اساس دستورالعمل خزانه داری شهرداری‌ها ، خزانه دار موظف است املاک و دارایی‌های غیر منقول شهرداری را شناسایی کند.

اهمیت شناسایی املاک و مستغلات در سازمان­های دولتی

در رابطه با اهمیت شناسایی املاک و مستغلات در سازمان­های دولتی علاوه بر حفاظت این اموال، امکان نظارت، توزیع و استفاده صحیح و عادلانه و جلوگیری از تعرض و تصرف غیر قانونی آنها غیر قابل چشم پوشی هستند. متاسفانه در ایران شناسایی این اموال چندان موفق نبوده است و این موضوع زمینه ساز مشکلات اقتصادی، اداری، اجتماعی و فرهنگی بسیاری شده است. در راستای این بهبود روند شناسایی اموال، نیاز است تا علاوه بر اصلاح قوانین موجود، برخی فرآیندها و ساختارها نیز تغییر کنند تا شناسایی، ثبت و مستندسازی اموال دولتی با شفافیت کامل صورت گیرد.

موانع شناسایی املاک و مستغلات

  1. تشکیک در اموال دولتی و عمومی و معلوم نبودن مرز آن دو در قوانین و مقررات
  2. نبود مستندات لازم جهت اثبات مالکیت
  3. عدم شناسایی و مستندسازی اموال
  4. عدم اعمال مالکیت و بهره برداری و عدم شناسایی وضعیت بهره برداری
  5. صلح و هبه اموال به دولت یا سلب مالکیت آن به نفع دولت و یا هبه اموال دولتی در جهت امور خیریه
  6. عدم شفافیت اموال دولتی در اختیار اشخاص حقیقی خاص
  7. نبود مدیریت متمرکز اموال غیرمنقول در سازمان‌ها
  8. نداشتن بانک اطلاعاتی جامع از اموال غیر منقول در سازمان
  9. پیچیدگی‌های حوزه ثبت مالکیت رسمی اموال دولتی
  10. هزینه‌های اجرایی مستندسازی اموال

مزایا استفاده از نرم‎ افزار املاک و مستغلات

واضح است که هوشمندسازی مدیریت املاک و مستغلات در سازمان‌های دولتی گامی اساسی در رفع بسیاری از مشکلات ذکر شده خواهد بود. سامانه مدیریت املاک و مستغلات حساب رایان با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از اموال سازمان امکان شناسایی و مدیریت مستندات و مدارک اموال را ایجاد می­کند.

با وجود این موانع اخیرا اقدامات مهمی نظیر الزام شناسایی املاک توسط خزانه دار در دستورالعمل خزانه داری شهرداری­ها یا ایجاد امکان گزارش دهی توسط شهروندان صورت گرفته است. سال گذشته فاطمه دادگر، مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی­های وزارت اقتصاد، از رونمایی سامانه­ای خبر داد که در آن مردم با اعلام املاک و دارایی­های سازمان­های دولتی می­توانند جایزه دریافت کنند. خانم دادگر گفتند: "مردم گزارش هر موردی، از زمین، ساختمان و هر نوع مستحدثات با هر نوع کاربری و بهره‌برداری و حتی اراضی را می‌توانند در این سامانه اعلام کنند و چنانچه، مورد اعلامی، قبلاً در سایت سادا ثبت نشده باشد، بنا بر دستور وزیر اقتصاد، معادل یک هزارم ارزش ملک، به فرد معرفی کنند، جایزه پرداخت می‌شود. ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود، عملکرد دستگاه‌های دولتی در اعلام املاک و دارایی‌های خود را نامطلوب عنوان کرد و گفت: از آنجا که ما اطلاعات دقیقی از میزان املاک دولت نداریم، بنا براین نمی‌توانیم ارزیابی و سنجش درستی از میزان موفقیت خود در شناسایی آنها را نیز داشته باشیم.

ویژگی‌های نرم افزار املاک و مستغلات محاسبان

در رابطه با ویژگی‌های نرم افزار املاک و مستغلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان ثبت مشخصات و مراحل کارشناسی املاک نظیر مرجع ارزیابی (کارشناس سازمان،کارشناس دادگستری)
  • تعیین وضعیت مازاد بودن ملک
  • قابلیت ثبت املاک استیجاری ساختمان‌های اداری شعب
  • قابلیت ثبت املاک استیجاری منازل مسکونی ویژه همکاران
  • قابلیت ثبت اجاره املاک بانک به سایرین
  • امکان ثبت تمدید اجاره یا تعدیل اجاره بهای املاک اجاره داده شده
  • امکان تعیین تمدید قرارداد املاک استیجاری
  • امکان تعیین تعدیل اجاره بهای املاک استیجاری
  • امکان ارائه گزارشات ماده 169 از سه سامانه کنترل قرارداد ، خرید و درآمد
  • امکان ثبت و نگهداشت مشخصات سرقفلی
  • قابلیت ثبت و نگهداشت مشخصات املاک تملیکی
  • قابلیت ارائه آلارم بابت تاریخ انقضا قراردادهای استیجاری
  • قابلیت ارائه خروجی و دریافت اطلاعات لیست و مشخصات املاک به تفکیک ادارات امور شعب به فرمت اکسل

مدیریت املاک و مستغلات

مدیریت املاک و مستغلات شامل انجام امور مالیاتی، رسیدگی و تعمیرات، انجام امور بانکی و قضایی، رسیدگی به وضعیت تصرف، بازسازی و نو سازی املاکی که نیاز به نوسازی یا بازسازی دارند، پیگیری رهن، فروش و اجاره، پیگیری­های امور مستاجرین، بیمه، بررسی وضعیت استاندارد ساختمان‌ها و ... می‌گردد.

واضح است که در مواردی که تعداد املاک سازمان بیشتر از حد معینی می­شود وجود یک مدیر املاک در سازمان ضروری است. همچنین حجم بالای پیگیری‌ها در این زمینه ضرورت مدیریت هوشمند املاک در سازمان‌ها را نشان می‌دهد.

نظارت و کنترل املاک

در علوم مدیریتی چالش برانگیزترین بخش، بحث نظارت و کنترل است. نظارت و کنترل فرآیندی است برای کسب اطمینان که از اینکه اقدامات و فرآیندهای سازمان در جهت نیل به اهداف برنامه ریزی شده است. نظارت بی­واسطه و غیرمستقیم از طریق بازرسی پنهانی یا گزارش گیری از یک سیستم هوشمند می­تواند روش خوبی برای اطمینان از بهره برداری صحیح از ملک باشد. علاوه بر آن با روش مستقیم و کارشناسی منظم املاک می­توان اطمینان یافت که وضعیت استانداردها، بهره برداری یا تصرف املاک قابل قبول است.

چه در صورت تمایل به استفاده از گزارش‌ها و چه در صورت تمایل به انجام کارشناسی برای املاک و دارای‌های سازمان، وجود یک سامانه ثبت اسناد و شناسایی و پیگیری املاک بسیار کمک کننده است. ضمن آنکه با افزایش تعداد دارایی‌های یک سازمان عملا نظارت و کنترل املاک، نظارت بر کارشناسی‌ها و کنترل وضعیت املاک غیرممکن می‌گردد.

حسابداری املاک

سرو کار داشتن با مبالغی کلان در مدیریت املاک و مستغلات در سازمان‌ها، حسابداری املاک را به مهم ترین بخش در مدیریت املاک و مستغلات تبدیل کرده است. نیاز است تا حسابداران املاک نحوه معاملات این بخش را به خوبی درک کنند تا سازمان بتواند بیشینه سود را از معاملات خود کسب نماید. همچنین در حسابداری املاک با در دسترس داشتن گزارش‌های مناسب می­توانید در جهت برنامه­ریزی برای بودجه و درآمد سازمان، تصمیمات مدیریتی حائز اهمیتی بگیرید.

علاوه بر آن حسابداران نیاز دارند تا سند سرمایه ای املاک، اسناد هزینه ای مرتبط با هر ملک و استهلاک دارایی­های غیر منقول را در دفاتر خود ثبت نمایند. استهلاک املاک باید به نوعی محاسبه شود و در اسناد حسابداری دیده شود. به جز این موارد گاها بهسازی‌ها و نوسازی‌هایی در املاک انجام می‌شود که اهمیت وجود سامانه مدیریت هوشمند املاک در سازمان را بیش از پی نشان می­دهد.

چرا نرم افزار املاک و مستغلات محاسبان

ایران در حال پیشرفت و توسعه همه جانبه است، این توسعه در تمامی سازمان‌ها چه خصوصی، چه دولتی و حتی شهرداری‌ها به وضوح قابل مشاهده است؛ بنابراین زمانی که یک سازمان توسعه می‌یابد، علاوه بر افزایش پرسنل، اموال و سایر ملزومات توسعه، نیاز به مدیریت همه جانبه خواهد داشت. املاک و مستغلات از اساسی‌ترین نیازهای هر سازمان محسوب می‌شود زیرا تا زمانی که یک سازمان دارای ملکی برای استقرار نباشد، عملا امکان فعالیت و پیشرفت را نخواهد داشت؛ به همین جهت نیاز به ابزاری برای مدیریت اموال غیر منقول وجود دارد تا چشم اندازی از شرایط بنیادین سازمان به مدیران آن ارائه دهد.
نرم افزار املاک و حسابداری املاک محاسبان، سامانه‌ای تحت وب است که به منظور مدیریت املاک و مستغلات با قابلیت ثبت، نگهداری و طبقه بندی انواع مختلف ملک، با هر نوع وضعیت (تملیکی، استیجاری و...) طراحی شده است. ثبت کلیه تراکنش‌های رخ داده بر روی یک ملک در حداقل زمان با حفظ کلیه تاریخچه ملک در هر تعداد مراکز ملک به‌صورت متمرکز یا سراسری از دیگر ویژگی‌های کاربردی نرم افزار املاک و مستغلات حساب رایان می‌باشد.

افتخارات شرکت حساب رایان پارس

  • دارای رتبه یک شورای عالی انفورماتیک کشور در ۳ حوزه
  • قیمت بسیار مناسب فروش نرم افزار و بهای خدمات آموزش و استقرار،‌ بومی سازی و خدمات پشتیبانی
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده در شش سال پیاپی از 1395 تا 1400 از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه شرکت برتر نرم افزاری در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ از وزارت صنعت و معدن و تجارت
  • بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان مجرب IT و امور مالی کسب کارهای مختلف درجهت شناخت وضعیت موجود و اتخاذ مناسب ترین روش برای رفع مشکلات قبلی،‌ کانورت اطلاعات، راه اندازی و استقرار کامل نرم افزار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای مجوز از دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصاد و دارائی
  • طراحی 35 محصول متفاوت در حوزه های مالی، لجستیک، اداری، منابع انسانی جهت کسب کارهای متنوع
  • دارای پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • بیش از ۳۸۵۰۰۰ کلاینت و کاربر در سراسر کشور
  • بیش از ۶۰۰ پایگاه شهری در سراسر کشور

کلیه شرکت‌ها می توانند با تکمیل فرم درخواست دمو، جلسه ای را با دپارتمان فروش در خصوص قابلیت‌ها و امکانات محاسبان داشته باشند.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه (۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)

مفروضات حسابداری چیست؟

۷ بازديد

برای تهیه گزارشات و صورت‌های مالی قابل اتکا،  همچنین ثبت دقیق اطلاعات مالی به استانداردهایی نیاز داریم که توسط همه پذیرفته شده باشد؛ این پیش فرض‌ها، مفروضات حسابداری هستند. در واقع کسب و کارها برای ارائه صورت‌های مالی به سازمان‌های مربوطه از مفروضات حسابداری استفاده می‌کنند. در این مقاله به شرح این مفروضات میپردازیم.

حسابداری چیست؟

حسابداری اندازه‌گیری، پردازش و ارتباطات اطلاعات مالی و غیرمالی در مورد نهادهای اقتصادی مانند مشاغل و شرکت‌ها است.  این اقدامات تماما براساس مفروضات حسابدرای عملیاتی می‌شود.

مفروضات بنیادی حسابداری

برای ایجاد ساختار مناسب در ثبت اطلاعات مالی و گزارش‌دهی مالی باید تمام مفروضات بنیادی حسابداری را در نظر گرفت. مفروضات کلیدی حسابداری، پایه و اساس سازماندهی اطلاعات مالی می‌باشد. در ادامه به شرح کامل مفروضات حسابداری با ذکر دلیل میپردازیم.

فرض تفکیک شخصیت در مفروضات حسابداری

این فرض بیان می‌نماید که هر واحد اقتصادی باید مستقل در نظر گرفته شود چه دارای شخصیت حقوقی باشد چه فاقد آن. این استقلال  از مالکان و سایر واحدهای صنفی در نظر گرفته می‌شود. بنابر فرض تفکیک شخصیت هر واحد میتواند دارایی، بدهی، هزینه و درآمد کسب نماید.

فرض تداوم فعالیت در مفروضات حسابداری

برای تقسیم بدهی‌ها و داریی‌ها به دسته‌های بلندمدت و جاری، باید فرض تداوم عملیات اقتصادی واحد لحاظ شود. اینکار باعث معنا بخشیدن به تفاوت بین "جاری و بلند مدت" خواهد شد.

فرض دوره مالی

برای اینکه بتوان گزارشات مالی یک کسب و کار را ارائه داد؛ نیاز هست که دوره زمانی مشخصی را در نظر گرفت. این امر علاوه بر اینکه موجب ارائه خروجی منسجم اطلاعات، تحت عنوان گزارش می‌شود باعث ایجاد قابلیت بررسی روند مالی نیز می‌شود. پیشرفت یا افول کسب و کار هم قابل سنجش می‌‌نماید. به این دوره زمانی که در پایان آن یک بخشی از گزارشات ارائه می‌شود، دوره مالی گفته می‌شود. اگر دوره مالی یکساله باشد به آن سال مالی نیز می‌گویند البته دوره مالی میتواند سه ماه یا شش ماه نیز باشد. این فرض از مفروضات حسابداری، نتایج واقعی عملیات را از منظر اقتصادی تعیین می‌نماید.

فرض تعهدی در مفروضات حسابداری

برای ثبت درآمد یا هزینه به دو شیوه میتوان عمل نمود که در ادامه به اختصار آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

  • به صورت نقدی: زمانی که وجه نقد دریافت می‌شود به عنوان درآمد و هنگامی که وجه نقد پرداخت می‌شود هزینه ثبت می‌شود.
  • به صورت تعهدی: زمانی که درآمد محقق یا هزینه تحمیل شده، شناسایی و ثبت می‌شود. این فرآیند بدون در نظرگرفتن زمان دریافت یا پرداخت وجه نقد می‌باشد.

اهمیت مفروضات حسابداری

با  استفاده از این مفروضات میتوان به اطلاعات و گزارشات مالی قابل اتکا و اطمینان رسید که بر این اساس مدیران میتوانند از شرایط و روند مالی کسب وکارخود آگاه شوند. همچنین سرمایه گذاران با مقایسه بین اطلاعات و گزاراشات مالی که از یک ساختار واحد تشکیل شده‌اند، میتوانند مقایسه درستی بین واحدهای مختلف، برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

بدین ترتیب اطلاعات و گزارشات مالی که با توجه به مفروضات حسابداری تنظیم و ثبت می‌شوند برای طولانی مدت قابل بررسی، مقایسه و اعتماد هستند.

اهمیت صورت‌های مالی در حسابداری

در هر دوره مالی، گزارشاتی تحت عنوان صورت‌های مالی تنظیم می‌شود که بتوان اطلاعات مفیدی از وضعیت مالی و عملکرد مالی بدست آورد. با استفاده از این صورت‌ها میتوان گذشته و حال را مورد بررسی قرار داد و در مورد مسیر آینده اقتصادی کسب و کار نیز تا حدودی پیش بینی نمود. مهمترین این صورت‌های مالی عبارتند از:

  • ترازنامه
  • صورت سود و زیان
  • صورت جریان وجه نقد
  • صورت سود و زیان جامع

اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری

به طوری کلی اطلاع از  مفروضات حسابدرای و رعایت تمامی آن‌ها، قدم اول در حسابدرای می‌باشد. برای اینکه بتوان باسرعت و دقت بالا آن‌ ها را اجرایی نمود؛ باید از نرم افزار حسابدرای استفاده کرد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی کسب و کار، به صورت عملیاتی استانداردسازی شده باشد. نرم افزار حسابداری محاسبان یک قدم از این مرحله نیز فراتر رفته و تمامی دغدغه ها و چالش های کسب و کارها را در نظر گرفته است تا با استفاده از آن، کسب و کارها بهتر کار کنند.

افتخارات شرکت حساب رایان پارس

شرکت حساب رایان پارس به عنوان یک شرکت دانش بنیان و با سابقه درخشان، قریب به دو دهه در تولید و ارائه نرم افزارهای یکپارچه حسابداری، مالی و اداری محاسبان با رویکرد ERP فعالیت دارد.

  • دارای رتبه یک شورای عالی انفورماتیک کشور در ۳ حوزه
  • قیمت بسیار مناسب فروش نرم افزار و بهای خدمات آموزش و استقرار،‌ بومی سازی و خدمات پشتیبانی
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه ملی رعایت حقوق مصرف کننده در شش سال پیاپی از 1395 تا 1400 از سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان
  • دریافت تندیس و کسب گواهی نامه شرکت برتر نرم افزاری در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ از وزارت صنعت و معدن و تجارت
  • بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان مجرب IT و امور مالی کسب کارهای مختلف درجهت شناخت وضعیت موجود و اتخاذ مناسب ترین روش برای رفع مشکلات قبلی،‌ کانورت اطلاعات، راه اندازی و استقرار کامل نرم افزار در کوتاه ترین زمان ممکن
  • دارای مجوز از دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصاد و دارائی
  • طراحی 35 محصول متفاوت در حوزه های مالی، لجستیک، اداری، منابع انسانی جهت کسب کارهای متنوع
  • دارای پروانه بهره برداری تولید نرم افزار از وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • بیش از ۳۸۵۰۰۰ کلاینت و کاربر در سراسر کشور
  • بیش از ۶۰۰ پایگاه شهری در سراسر کشور

کلیه شرکت‌ها می توانند جلسه ای را با دپارتمان فروش در خصوص قابلیت‌ها و امکانات محاسبان داشته باشند.

شماره تماس دپارتمان فروش: ۸۷۷۶۰ (داخلی ۲۲۵) و یا شماره همراه (۰۹۱۹۹۹۸۷۱۳۸)